Grafik og Foto Logo

91.jpg

Hvilket filformat er bedst?

 

282.png

Hos Grafik & Foto modtager naturligvis alle billedformater i mange forskellige slags opløsninger til print, men vi vejleder også vore kunder til det bedst mulige resultat.
Her kan du læse lidt om hvilke formater vi anbefaler og hvorfor.

283.png

Hvis du har yderligere spørgsmål til filformater og størrelser, så hold dig endelig ikke tilbage!
Ring til os og få mere information: 60 65 47 35

Du kan naturligvis også altid maile til os: info@grafikogfoto.dk

 

Hvilket filformat er bedst?
Kort sagt: 16bit .tif eller .psd gemt i farverummet ProPhoto.
Vi kan naturligvis også modtage .jpg-filer gemt i f.eks. sRGB, men det er ikke vores anbefaling.

Fra RAW til Print
Hvis man arbejder med Adobe Photoshop, anbefaler vi, at man sætter sit arbejdsfarverum til ProPhoto (Edit/Color Settings):
Color Settings i Photoshop

 

Når man så konverterer sine RAW-filer - f.eks. i Adobe Camera Raw, så skal de gemmes med ProPhoto farveprofilen i 16 bit (Workflow Options i ACR):
Workflow Options ACR

 

Arbejder man med Adobe Lightroom sker denne konvertering automatisk internt i programmet, men skal man eksportere skal man igen huske indstillingerne: 16 bit, tiff/psd, ProPhoto (File/Export):
124.png

 

På denne måde sikrer man, at man ikke taber værdifulle farveinformationer med et ringere print til følge.

 

Hvorfor er alt dette vigtigt?
Nu bliver det lidt teknisk, men følg med hvis du vil vide hvordan og hvorfor dine print bliver bedre hvis du benytter de ovenfor nævnte filtyper og farverum.

Et digitalt kamera har et meget stort farverum - det kan registrere en meget stor mængde forskellige farvetoner og -nuancer. Vi ønsker naturligvis at få så mange som muligt af disse farver med ud på printet.

Vi kan visualisere vores farverum som 3-dimensionelle figurer.
Hvis vi sammenligner en af vores største printer-farverum (på halvblankt papir fra Ilford) med sRGB, så ser vi tydeligt at printerens farverum "stikker udenfor" sRGB flere steder (markeret med røde pile):
Printer vs. sRGB

Solid figur: Epson UltraChrome K3 HDR på Ilford Gallery Gold Fibre Silk, Wireframe figur: sRGB

Selvom AdobeRGB farverummet er noget større end sRGB, så stikker printerens farverum alligevel lidt udenfor:

Printer vs. AdobeRGB

Solid figur: Epson UltraChrome K3 HDR på Ilford Gallery Gold Fibre Silk, Wireframe figur: AdobeRGB

De farver fra den originale fil der ligger udenfor farverummet er for evigt tabt, hvis man bruger sRGB eller AdobeRGB som farverum for sine billeder!

Bruger man derimod det enorme ProPhoto farverum, ja så er printerens farverum helt opslugt og man vil derfor få det fulde udbytte af printerens formåen:

Printer vs. ProPhoto

Solid figur: Epson UltraChrome K3 HDR på Ilford Gallery Gold Fibre Silk, Wireframe figur: ProPhoto

 

  


 

Gallerirammer DiaMount DiaSec Face Mount Dibond
UltraClear Face Mount
Print

 

 


print

Print & papirtyper

Storformatprint

Inkjet eller Lambda?

Klassisk sort/hvid

ICC profiler

indramning

Gallerirammer

Inspiration

Passepartout

opklæbning & laminering

Opklæbning & Laminering

Montering på Dibond og akryl

DiaMount

 

 

udstilling

Skal du lave en udstilling?

Showroom

In English

In English please!

Feel free to contact us in english

You can contact us by email (info@grafikogfoto.dk) or by phone (+ 45 71 99 60 90) for quotes in Euros - we ship worldwide!

 

kontaktinformation

Grafik & Foto ApS

 

 

 

 

Handelsebetingelser

Showroom / Printlab / Produktion:

Mønvej 114

4720 Præstø

71 99 60 90

info@grafikogfoto.dk

 

åbningstider

man-fre 8.30-16.00

 

Klassisk indramning :

Blackbird CPH
Torvegade 30

1400 København K

53 63 13 40

info@blackbirdcph.dk

 

åbningstider

tir-fre 10.00-18.00

lør 10-16

 

Til forsidenSend os en email Vi tager forbehold for eventuelle fejl og prisændringer. Varemærker tilhører deres respektive ejere.
Det er ikke tilladt at kopiere indhold - hverken helt eller delvist - fra grafikogfoto.dk uden forudgående tilladelse.